Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Johan Petersson & Eva Röse briljerar i Helt perfekt

Betyg 4 av 5

På förhand var jag väldigt kluven till Kanal 5:s nya komediserie Helt perfekt. Det är alltså en svensk version av en norsk långkörare, och jag är alltid initialt skeptisk när den typen av »programformat« ska översättas: detta är en helt dialogdriven serie baserad på mitt-i-livet-medelklasspersoner och deras relationer – vad är det i den norska förlagan man måste betala för att få? Vad är det i serien som ens är ett »format«? Det är ju en arketyp, snarare, och sådana behöver man inte betala för. Hade det inte varit bättre att lägga de pengarna på en egen konceptutveckling?

Kanske inte, och mer om det strax.

Det som ändå gjorde mig sugen på den svenska versionen var förstås skådespelarna.

Precis som Larry Davids skruvade version av sig själv är »Johan Petersson« en extrem rättshaverist som aldrig kan släppa en oförrätt. Men i motsats till David bryr han sig väldigt mycket om vad andra tycker. Den paradoxen är seriens komiska motor.

Först och främst: Jag älskar Johan Petersson. Partajgängets grejer må vara hur ojämna som helst, oftast mer vatten än vin, men även om alla karaktärer målas med breda penslar är ändå iakttagelsehumorn, själva imitationshantverket, en subtil konst som Johan Petersson har en helt unik take på.

Sedan backas han här upp av idel briljans, i både den fasta casten (Eva Röse, Johan Ulveson, Adam Pålsson) och avsnittsgästlistorna (i kvällens episod 3 ser vi bland andra Erik Johansson och Olle Sarri).

Vad gäller konceptet så är formen den numera allmänt vedertagna där skådespelarna gör skruvade versioner av sig själva – Erik Johansson spelar alltså, i kvällens avsnitt, »Erik Johansson från Bonusfamiljen«. Petersson och Röse är »sig själva«, men i en parallell verklighet där de forna Disneyklubben-programledarna inte bara gått vidare tillsammans i Partaj utan även privat. De har gift sig, och bor i en kitschig jättevilla högt över Skurusundet i Nacka (fun fact och transparens: jag är extra förtjust i hemmamiljöerna här eftersom jag själv bor på andra sidan, och så fort det är trädgårdsbilder i serien sträcker jag otåligt på huvudet för att se om någon kameravinkel går tillräckligt långt västerut för att jag ska få syn på mig själv därborta på Talluddssidan …).

Dessutom är Eva Röse i denna alternativa verklighet kitsch, hela hon, en vräkigare version av Solsidans Mickan; medan Johan Petersson är mer ett slags carte blanche, osäker och ängslig, oförmögen att undertrycka sin konstant sårade, svaga jagkänsla.

Jag faller direkt för hans bakvända Larry David från Curb Your Enthusiasm: precis som Davids skruvade version av sig själv är »Johan Petersson« en extrem rättshaverist som aldrig kan släppa en oförrätt utan hellre sjunker till botten med genansskeppet än släpper saker och låter dem bero. Men i motsats till Larry David så bryr han sig väldigt, väldigt mycket om vad andra tycker. Det finns en paradox i detta som är den komiska motorn i hela serien.

Det är kanske dumt och orättvist – jag borde ranka originalverket, auteur-kvaliteten, högre – men jag har mycket roligare i Johan Peterssons, Eva Röses och Johan Ulvessons sällskap än med den norska ensemblen.

Å andra sidan är Helt perfekt i original ett auteur-verk. Det är den norska ståuppkomikern Thomas Giertsens skildring av sitt eget neurotiska liv, eller sin (sårade själv-)känsla av sitt liv, i en lång serie skruvade intriger (just nu inne på säsong 6), inspirerad av inte minst Curb Your Enthusiasm och starkt besläktad med danska Klovn. Det finns kort sagt massor av passion i originalet, och jag kan, efter att ha sett de första tre avsnitten, faktiskt se en ganska stor poäng med att köpa detta som »format«.

Helt perfekt är dialogdriven, men i originalserien har dialogen utvecklats mer ur improvisation än helt färdiga manus. Jag har sett i pressmaterialet att de svenska skådespelarna hyllar samma arbetssätt, men, kom igen … det gäller ju knappt den svenska versionen! I alla fall inte alls i samma utsträckning.

Det de svenska producenterna har betalat för är de färdiga manus som det norska teamet inte hade förrän efter de spelat in originalavsnitten. Thomas Giertsen har alltså lett en improvisatorisk inspelning och sedan kunnat sälja dialogutskrifterna som manus till Sverige.

Det är ju genialt – ur, lyckligtvis, både norsk och svensk synpunkt.

Premiäravsnittet för två veckor sedan, Dirty Talk, var en snygg försvenskning av det andra avsnittet i den norska säsong 1, med samma titel, från 2011. Förra söndagens Trekant (med Agneta Sjödin som mål för Johans och Evas nyfikenhet att ha trekantsex) var en kopia av det norska avsnittet med samma namn från säsong 2 (2012). Och avsnittet vi får se i kväll, Gympaskor, heter i original Fjertsen och avslutade den norska förstasäsongen. Jag har sett båda versionerna av alla dessa avsnitt och konstaterat att många scener är tämligen identiska – men jag har också imponerats av följsamheten i bearbetningen, uppdateringen, försvenskningen. De norska avsnitten är, och känns, fem, sex år gamla, den svenska versionen känns här och nu.

Sedan har jag, måste jag medge, roligare i Johan Peterssons, Eva Röses och Johan Ulvessons sällskap än med den norska ensemblen. Det är kanske dumt och orättvist, jag borde ranka originalverket, auteur-kvaliteten, högre. Men alla som håller på med kreativ verksamhet vet också att ju tajtare ram på förhand, desto bättre förutsättningar för prestationen, och det är något som syns här. Den svenska casten har surfat ovanpå originalets starka fundament och kunnat skapa tydligare, roligare, skarpare skruvade karaktärer.

Helt perfekt sänds på Kanal 5, söndagar kl 21:30.

Kjells topp-10

  1. Helt perfekt (Kanal 5)
  2. Liberty (DR)
  3. Channel Zero: Butcher's Block (Syfy)
  4. Homeland (Showtime/SVT)
  5. Seven Seconds (Netflix)
  6. The Good Fight (CBS/HBO Nordic)
  7. Bonusfamiljen (SVT)
  8. UnREAL (Lifetime)
  9. Atlanta (FX)
  10. Nashville (CMT)
  11. This Close (Sundance TV)

Patriks topp-10

  1. Safe Harbour (SBS)
  2. Bonusfamiljen (SVT)
  3. Speechless (ABC)
  4. Misty (JTBC)
  5. Atlanta (FX)
  6. Welcome to Waikiki (JTBC)
  7. citrus (AT-X/Crunchyroll)
  8. Black Lightning (CW/Netflix)
  9. Corporate (Comedy Central)
  10. Cross (tvN)

Henriks topp-5

  1. Liberty (DR)
  2. The Looming Tower (Hulu/Amazon Prime)
  3. Hap and Leonard (SundanceTV)
  4. The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story (FX)
  5. The Chi (Showtime/HBO Nordic)

Toras topp-3

  1. Divorce (HBO Nordic)
  2. X-files (Fox/Viaplay/TV3)
  3. Homeland (Showtime/SVT)

Just nu på TVdags

Recension

Schumers romcom I Feel Pretty - småkul men med grumliga budskap

25 maj, 2018
Pop Culture Confidential

I podden: Craig Mazin om skrivande, Weinsteins & HBO:s Chernobyl

24 maj, 2018
Klipp

Busig cello & skränig kör? Så här kan man också se prinsbröllopet

24 maj, 2018
Nyhet

Smiley! Regina King & Don Johnson i Lindelofs Watchmen-pilot för HBO

24 maj, 2018
Intervju

SD-snowflakes vansinniga på TVdags Åkesson-bild – därför gjorde vi det

23 maj, 2018
1933-2018

Philip Roth död – men The Wire-Simon ger liv åt hans ord i miniserie

23 maj, 2018
Recension

5 rätt & 5 fel med Solo: A Star Wars Story – I have a nja feeling about this

23 maj, 2018
Fotboll

Bästa VM-uppladdningen? Här är alla SVT:s VM-krönikor sedan 1982

22 maj, 2018
Recension

Sanningen om de asylsökande som inte ville gå av bussen – nypremiär för viktig SVT-serie

22 maj, 2018
Kommentar

Debattör stoppad igen – SVT:s beröringsskräck med rasism är ett public service-svek

22 maj, 2018
Recension

The Alienist: Bestialiska pojkmord i sekelskiftesmiljö

22 maj, 2018
Trailer

I höst kommer Mowgli – men vem vill se ännu en Djungelboken-version?

21 maj, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel