Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: House of Cards kusliga varning om en farligare Trump

Det råder en lätt House of Cards-backlash denna sommar. De flesta jag känner kollar, men några fler än vanligt tycker att den tappat. Och så har väl recensionerna sett ut också. Jag tycker tvärtom att serien är starkare och mer relevant än någonsin – även om den kanske också kräver mer kunskap än tidigare om bakomliggande case från verklighetens amerikanska politiska värld.

Serien fångar in alla de psykologiska egenskaper och personlighetstyper som utgör ett politiskt system, och kör dem genom en intrigmixer så att blått och rött blandas i en enda realpolitisk smet av maktambitioner.

Någon sa att Francis Underwoods personlighet har förändrats nu under säsong 5, och att han säger saker, och agerar, på ett sätt som inte är kompatibelt med den pragmatiske Macchiavelli-realisten vi tidigare lärt känna. Själv ser jag snarare en kusligt rak linje från den extrempressade Frank som nu säger att alla som inte underkastar sig hans hundraprocentiga lojalitetskrav är hans fiender, och den mer i det fördolda verkande Frank som i säsong 1 konstaterade att han har »zero tolerance for betrayal« och att detta är något som hans fiender utan undantag kommer att bli varse.

Kevin Spacey är bättre än någonsin under säsong 5. Och hans karaktär är fortfarande seriens största kvalitet. Det jag fascineras, underhålls och skräms mest av här är vad seriemakarna och Spacey själv adderar till Trump-narrativet.

Det finns två parallella fundament för serien som gör säsong 5 så bra. Dels att serien fångar in alla de psykologiska mänskliga egenskaper och personlighetstyper som utgör ett politiskt system och kraftcentrum, och hur serien hämtar alla dessa från verkligheten men kör det genom en intrigmixer så att blått och rött blandas i en enda realpolitisk smet av maktambitioner. Och dels hur man hämtar inte bara psykologin bakom karaktärerna från verkligheten utan själva händelserna i sig, så att serien blir en samtidspolitisk kommentar. Och i år är imponeras jag än mer än tidigare av hur man inte bara fått med så mycket av Trumpismen och alla dess intriger från förra årets valkampanj (när serien skrevs och spelades in), utan även hur mycket av det vi ser hända i verkligheten precis nu faktiskt också har kontrapunkter i House of Cards-universumet. Här finns ju precis allt med – pengatvätten, valfusket, datainsamlingsbedrägerierna, Putin/Snowden – och det känns ändå inte krystat utan till fullo assimilerat i House of Cards parallella verklighet.

Och det är just utifrån detta karaktären Frank Underwood denna säsong adderar ett extra spännande och viktigt perspektiv.

I dagens debatt pratas det mycket om hur farlig Trump är för att han är en sådan loose cannon, för att systemet inte kan hantera någon som är så normavvikande. Men det House of Cards säger och uttryckligen visar är hur mycket farligare en Trump skulle vara om han kom inifrån systemet. Om han var beräknande och strategisk utifrån djupa kunskaper om systemet, utifrån decennier av tjänstgörande inom dess ramar.

Kjells topp-10

  1. House of Cards (Netflix)
  2. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  3. Broken (BBC)
  4. Kingdom (DirecTV)
  5. Fearless (ITV)
  6. Twin Peaks (Showtime/HBO Nordic)
  7. Ackley Bridge (Channel 4)
  8. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  9. Nashville (CMT)
  10. Wanted (Seven Network)

Patriks topp-3

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Paula (BBC)
  3. Master of None (Netflix)

Henriks topp-3

  1. Fearless (ITV)
  2. NSU – hatets underjord (ARD/SVT)
  3. Broken (BBC)

Jimmys topp-5

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Master of None (Netflix)
  3. Grace and Frankie (Netflix)
  4. Outcast (Fox)
  5. Akuten (SVT Play)

Toras topp-3

  1. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  2. Orphan Black (BBC America/Netflix)
  3. Shots Fired (Fox/Viaplay)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel