Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: BBC:s The Split är en uppenbarelse – kvinnor gör bättre tv än män

Betyg 5 av 5

Ja, jag menar det verkligen – det jag skriver i rubriken. Bokstavligt. Jag säger alltså inte att »kvinnodramat« nödvändigtvis är bättre än »mansdramat«, utan att kvinnor gör även mansdramat bättre. Männen i The Split är intressantare, mer trovärdigt skildrade, än männen i Billions. Och även om jag älskar The Handmaid's Tale, inte minst för att det är ett kvinnodrama med Margaret Atwood och Elisabeth Moss som främsta företrädare, så misstänker jag att det hade blivit ännu starkare om, säg,Veena Sud eller Jane Campion tv-dramatiserat storyn i stället för Bruce Miller.

Årets hittills största tv-upplevelse. En värld, en familj, en dramatik man kliver in i och aldrig vill kliva ur.

Mitt konstaterande är rent sakligt: när jag går igenom vilka dramaserier jag tyckt mest om de senaste åren, och varför (det vill säga funderat över graden av unicitet och autenticitet), så blir även manliga giganter som Jed Mercurio och Vince Gilligan slagna av  kvinnliga serieskapare som Jill Soloway, Maya Ilsøe, Sarah Wainwright och Lisa Rubin.

Jag tror att det delvis handlar om att jag känner mig svältfödd på riktigt bra vuxendrama på tv. Relationspsykologisk vardagsfiktion i stället för inte bara superhjältar och Game of Thrones-gegga utan också för mansmytologi, dit jag i viss mån måste räkna även några av de mest briljanta av mina favoritserier, typ Better Call Saul och Billions. Det är lite talande att man (det vill säga även jag) ofta talar om en Vince Gilligan som »auteur« men aldrig en Sally Wainwright.

Givetvis är jag, med rubriken och resonemanget, ute efter att provocera en smula. Kvinnliga respektive manliga egenskaper är inte begränsade till kvinnor respektive män, jag har inte för avsikt att analysera tv-dramabranschens genotyper och fenotyper, och jag erkänner att jag måste göra en argumentativ fuling och »glömma bort« serieskapare som John Ridley och Joe Weisberg för att få fason på tesen. Men främst vill jag bara bejaka lyckan jag känner när jag ser BBC-serien The Split, vars femte av sex avsnitt sändes på BBC i veckan, av Abi Morgan – mest känd för filmen Suffragette och BBC-serien The Hour – och med bland andra Nicola Walker och Stephen Mangan i ledande roller.

På ett plan är det ett advokatdrama – och jag älskar att den är centrerad kring två advokatbyråer inom familjerätt. Bara där ett »kvinnligare« anslag än det klassiska brottsmålsdramat, vilket faktiskt också öppnar upp för dramaförvecklingar vi aldrig sett tidigare i advokatserier, som ju alltid målar upp åklagare-vs-försvarare-scenarion. Men i skilsmässoadvokatvärlden kan byråerna sno kunder från varandra. Motsvarande ifall en åtalad mördare skulle byta från sin försvarsadvokat till att representeras av åklagarämbetet …

Det ena av de två kontoren är en familjebyrå styrd av en self-made matriark (en magiskt bra Deborah Findlay), vars äldsta dotter (Nicola Walker), som tröttnat på att aldrig få ta över, har gått till en konkurrent, medan mellansyrran (Annabel Scholey) är kvar. De har även en yngre syster (Fiona Button) osäker på både jobb och ett förestående bröllop.

Den juridiska intrigen är fantastiskt underhållande och på absolut allvar, och utvecklar en sinnrikt skriven symbios med huvudstoryn: relationen mellan systrarna och deras mor, i synnerhet när deras pappa (Anthony Head) dyker upp i deras liv igen efter tjugo års frånvaro.

Jag skulle vilja beskriva The Split som en straight Transparent (eller inte helt straight, it’s British …), på vissa sätt väsenskild men ibland så påfallande lik (både i tematik och produktionsdetaljer som musiksättning och förtextvinjett) att jag tänker att Abi Morgan måste ha varit storligen inspirerad av Jill Soloway.

För mig är The Split årets hittills största tv-upplevelse. Ett produktionsmässigt mästerverk och ett osannolikt starkt ensembleskildrat stycke äkta mänskligt liv. En värld, en familj, en dramatik man kliver in i och aldrig vill kliva ur. Jag är redan avundsjuk på er som kommer att få följa serien från början när SVT sänder den efter sommaren.

Kjells topp-10

  1. The Split (BBC)
  2. The Americans (FX)
  3. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  4. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  5. Madam Secretary (CBS)
  6. Patrick Melrose (Showtime/HBO Nordic)
  7. The Good Fight (ABC)
  8. Atlanta (FX)
  9. Barry (HBO Nordic)
  10. Silicon Valley (HBO Nordic)

Patriks topp-10

  1. The Americans (FX)
  2. Hello, My Twenties! (JTBC/Netflix)
  3. Vida (Starz)
  4. Come and Hug Me (MBC)
  5. Killing Eve (BBC America/HBO Nordic)
  6. Patrick Melrose (Showtime/HBO Nordic)
  7. Westworld (HBO Nordic)
  8. About Time (tvN/Viki)
  9. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  10. Something in the Rain (JTBC)

Saras topp-3

  1. Evil Genius (Netflix)
  2. Tig Notaro – Happy to Be Here (Netflix)
  3. The Graham Norton Show (SVT/BBC Brit)

Jimmys topp-5

  1. The Split (BBC)
  2. Patrick Melrose (Showtime/HBO Nordic)
  3. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  4. Barry (HBO Nordic)
  5. Evil Genius (Netflix)

Just nu på TVdags

Nyhet

Tiden ute för Timeless – eller kan vi få en långfilm?

22 juni, 2018
Recension

Luke Cage säsong 2: ett underbart kärleksbrev till Marvel, Harlem & Jamaica

22 juni, 2018
Streamingtips

Komedispecial på Netflix: Säg hej & hej då till Hannah Gadsby

20 juni, 2018
Lista

Listan med Luke Cages 10 mest bisarra fiender – två är med i nya säsongen!

19 juni, 2018
Nyhet

Youtube Premium här: Cobra Kai och annonsfritt Youtube för alla (som betalar)

19 juni, 2018
Nyhet

Såklart! Will Ferrell gör Eurovision-komedi för Netflix

19 juni, 2018
Nyhet

Oväntad The Walking Dead-nyhet: Shane gör comeback i säsong 9!

18 juni, 2018
Recension

På HBO: Ny säsong av välproducerade, korkade & underhållande The Affair

18 juni, 2018
Streamingtips

För soligt/regnigt? Här är 10 Netflix-anledningar att stanna inne

17 juni, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Australisk politisk sprängkraft i Mystery Road

17 juni, 2018
Recension

Love, Simon – en modern ungdomsklassiker om bögkärlek

15 juni, 2018
Streamingupprop

De kunde skämta till det också – Cityakuten goes slapstick

15 juni, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel