Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Årets bästa Putin-skildring – David Thewlis i Fargo

Fargo och Better Call Saul, som båda hade sina tredje säsongsfinaler i veckan, är två serier som lever högt på litterär stilisering. En likhet som också tydliggör de största olikheterna: där Vince Gilligan lämnat det Breaking Bad-freakiga och med Better Call Saul landat i en extremt detaljerad och långsam episk socialrealism är Noah Hawleys Fargo-referenspunkter korta, karga och hårdkokta med meningslösheten upphöjd till metafysik. Om Better Call Saul är Jonathan Franzen och Philip Roth så är Fargo Thomas Bernhard, Musil och Kafka. Samtidigt är det intressant hur man förr kunde tänka på både Beckett och Vonnegut när man såg Breaking Bad, men hur sådana författare i dag känns betydligt mer Fargo än Better Call Saul.

Fargos karaktärer frossar lustfyllt i de dissonanser Better Call Saul oroar sig över. Better Call Saul lever på empati, Fargo lever på empatilöshet.

Jag blir generellt mer berörd av Better Call Saul, som är vuxendrama med verkliga, vardagliga människor och individuellt trovärdig psykologi, medan Fargo sällan tränger djupare in i sina mestadels störda och ofta flamboyanta (eller normcorigt anti-flamboyanta) karaktärer utan frossar lustfyllt i de dissonanser Better Call Saul oroar sig över. Better Call Saul lever på empati, Fargo lever på empatilöshet.

Ändå blev jag mer berörd av Fargo-finalen, trots den hjärtslitande slutet på Chuck-sagan i Better Call Saul.

Noah Hawley har tagit stora risker i år, sprängt serien ur sin tidigare form. Några av de största kreativa utvikningarna har varit havererade magplask, andra har jag älskat trots rena Twin Peaks-stollerierna (bowlinghallsscenerna i slutet av den magnifika skogsjaktepisoden Who Rules the Land of Denial?). Kanske hade säsongen varit ännu starkare om den hade hållits lika klaustrofobiskt inbäddad i Minnesota-vintern som de tidigare två historierna. Carrie Coon och Ewan McGregor har varit fantastiska, hela Stussy-storyn har haft härliga toppar och stämningar, och David Thewlis halvt metafysiska pengatvättsmaffia har varit en filmisk mysrysare. Men Fargo har tidigare varit ett underkylt underverk av stringens – nu emellanåt nästan motsatsen.

Ändå vill jag vända bristerna till en seger för Hawley i slutändan. Hur modigt och medvetet han skiter i att visa vad som händer på det inkompetenta sheriffkontoret, hur demonstrativt han låter den obligatoriska shoot-outen gör rent hus för en helt fantastisk fem-år-senare-epilog som i sig sammanfattar de två viktigaste fundamenten i Noah Hawleys Fargo:

Dels det slutgiltiga öde som drabbar oss alla – men Fargo-karaktärer som Ewan McGregors Emmit Stussy extra obevekligt.

Dels den eviga kampen mellan människans gottgörande och skadliga sidor, här utkristalliserad i en perfekt avslutande förhörsscensdialog mellan Thewlis och Coon, där två världsbilder och mänskliga överlevnadsstrategier ges likvärdig chans – brottet mot lagen, cynisk plutokrati mot tillitsfull demokrati.

Kjells topp-10

  1. Fargo (FX/HBO Nordic)
  2. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  3. Kingdom (DirecTV)
  4. Broken (BBC)
  5. GLOW (Netflix)
  6. Arvingarna (DR/SVT)
  7. Silicon Valley (HBO Nordic)
  8. Nashville (CMT)
  9. Twin Peaks (Showtime/HBO Nordic)
  10. Berlin – under samma himmel (ZDF/SVT)

Patriks topp-3

  1. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  2. Attack on Titan (Tokyo MX)
  3. GLOW (Netflix)

Toras topp-3

  1. GLOW (Netflix)
  2. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  3. Orphan Black (Netflix)

Just nu på TVdags

Recension

Mardrömmen är tillbaka – Channel Zero är tv-världens bästa skräckserie

22 januari, 2018
Recension

Nytt på HBO: Britannia – Game of Thrones möter Vikings möter Asterix

22 januari, 2018
Tablåtips 22/1

Bäst på tv i kväll: Chockrapport om de oförutsägbara klimatförändringarna

22 januari, 2018
Nyhet

Three Billboards dominerade SAG Awards – här är alla vinnarna

22 januari, 2018
Tablåtips 21/1

Bäst på tv i kväll: Kommer Bron-Henrik att lösa sitt cold case?

21 januari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sarah Lancashire har blivit den kvinnliga medelålderns portalgestalt

21 januari, 2018
Nyhet

Yes! Ian Malcolm blir POP-figur – men vad hände med Ellie Sattler?

20 januari, 2018
Tablåtips 20/1

Bäst på tv i kväll: Dags för Sveriges bästa popkulturella gala

20 januari, 2018
Klipp

Se Charlotte Clymers urstarka statement där hon kommer ut som transgender

20 januari, 2018
Streamingtips

Von Ryan's Express – Sinatra & Howard i trivsamt krigsraffel

20 januari, 2018
Nyhet

Fräscht! Paddington 2 slår Rotten Tomatoes-rekord

19 januari, 2018
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: vi pratar Spielbergs The Post-casting

19 januari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel