Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ännu en desperat medelklasskamp i utmärkta Ozark

Det går så klart, som Stuart Heritage gjorde i The Guardian tidigare i somras, att hävda att Netflix riskerar att släta ut sin tv-serieproduktion genom att utgå för mycket från de närmast heliga algoritmerna när beslut tas kring vilka tv-serier som ska göras och hur de ska utformas för att passa rätt målgrupp. Att utifrån användardata bara ge folk exakt vad de vill ha i stället för något ingen riktigt visste att de ville ha är ett av de största hoten mot spännande kulturproduktion. I alla fall för de av oss som fortfarande vill – eller i alla fall intalar oss att vi vill – upptäcka något nytt eller bli överraskade.

Netflix-thrillerserien Ozark är på många sätt och vis också en algoritmisk våt dröm, där man kan enkelt kan bocka av influenser och teman från andra serier som gått hem hos publiken. När den anonyme siffertrillaren Marty Byrde hamnar i händerna på mexikanske maffiabossen Del och tvingas ägna sig åt maffiapengatvätt i Lake Ozark-området i Missouri gör han ungefär samma påtvingade klassresa som Walter White i Breaking Bad och Nancy Botwin i Weeds. Martys tråkiga medelklassiga förortsliv byts snart ut mot en desperat kamp för att hålla sig och resten av familjen över ytan när allt fler försöker dra ned honom. Marty har ju snart FBI efter sig, samtidigt som han gör sig ovän med både den lokala knarkkungen Jakob Snell och småfifflande white trash-familjen Langmore.

Skådespeleriet är genomgående lysande. Jason Bateman, som också regisserat flera avsnitt, bygger upp sin vanliga, trevliga normcore-utstrålning och låter den långsamt rasera. Laura Linney, som Martys fru Wendy, visar än en gång att hon är lysande på att undertrycka känslor för att sedan explodera i plötsliga utbrott.

Precis som i Bloodline, en annan serie som Ozark har vissa likheter med, om än i ton mer än tematik, bidrar också miljön till att ge serien dess karaktär. Det sömnigt blåtonade skogs- och-småstads-landskapet (inte så långt ifrån Winter's Bone-land) ger ett kontrasterande lugn till Byrdes försök att lura lokala affärsidkare till pengatvätt.

Man känner igen sig helt enkelt. Samtidigt måste varje ny tv-serie kanske inte uppfinna hjulet på nytt heller. Ozark är möjligen en pyttipanna-serie – välkända rester som skurits upp i nya bitar, blandats och värmts upp – men rätt tillagad och med bra råvaror och schyssta tillbehör kan ju pyttipanna också vara extremt gott. 

Och det är just när det gäller det där vi kanske kan kalla för hantverk som Ozark verkligen lyfter och blir en av årets allra bästa nya serier. Skådespeleriet är genomgående lysande. Jason Bateman, som också regisserat flera avsnitt, bygger upp sin vanliga, trevliga normcore-utstrålning och låter den långsamt rasera. Laura Linney, som Martys fru Wendy, visar än en gång att hon är lysande på att undertrycka känslor för att sedan explodera i plötsliga utbrott. Skotske veteranen Peter Mullan passar oväntat bra som skenbart jovialisk, i själva verket livsfarlig, Missouri-gudfader. Julia Garner, som var fullständigt briljant i obehagliga We are what we are häromåret, är om möjligt ännu bättre här. Det här borde, i en rättvis värld, innebära hennes stora genombrott.

Manuset ger också skådespelarna de rätta förutsättningarna att utföra stordåden. Skildringen av det amerikanska klassamhället, där underklassens drömmar många gånger blir medelklassens verktyg för att rädda sina (och överklassen mest representeras av brats som partajande dyker ned i området några veckor per år, tar någons oskuld och sedan försvinner lika snabbt igen), är ovanligt genomarbetad och nyanserad. Inte minst i porträttet av Ruth, den fortfarande tonåriga motvilliga matriarken i Langmore-familjen, som försöker balansera sitt sociala arv med drömmar om något annat och bättre.

Seriekreatören Bill Dubuque är, tillsammans med medskaparen Mark Williams, också skicklig på att låta gamla oförrätter i familjerelationer långsamt försvåras av det yttre trycket. Precis som manusförfattaren Dubuques underskattade långfilmen The Juror var ett sårigt far-och-son-drama lika mycket som en rättegångsthriller är Ozark mitt i den tilltagande kriminella skitstormen runt Marty också en stundtals becksvart skildring av ett äktenskap som enligt alla konstens regler borde rasa samman, men inte kan göra det eftersom de extrema omständigheterna inte tillåter det. 

Mattias topp-5

  1. Ozark (Netflix)
  2. Insecure (HBO Nordic)
  3. Twin Peaks (Showtime/HBO Nordic)
  4. Fotbolls-EM (TV4/SVT)
  5. Snowfall (HBO)

Kjells topp-10

  1. Top of the Lake (Sundance tv)
  2. I'm Sorry (TruTV)
  3. Ill Behaviour (BBC)
  4. Kingdom (DirecTV)
  5. Twin Peaks (Showtime/HBO Nordic)
  6. Nashville (CMT)
  7. Ozark (Netflix)
  8. Full Frontal with Samantha Bee (TBS)
  9. Arvingarna (DR/SVT)
  10. Snowfall (HBO Nordic)

Jimmys topp-5

  1. Preacher (AMC/Viaplay)
  2. Ozark /Netflix)
  3. GLOW (Netflix)
  4. You are Teddybears (SVT)
  5. Shooter (USA/Netflix)

Just nu på TVdags

Intervju

Ledtrådar om nya Netflixprogrammet när Letterman gästade Howard Stern

17 augusti, 2017
TVdags recappar Game of Thrones

Veckans Game of Thrones: Jon & draken Drogon

17 augusti, 2017
Nyhet

Daniel Craig bekräftar: det blir en sista sväng som James Bond

16 augusti, 2017
Kommentar

Everyday they're out there making DuckTales… Vi har sett nypremiären!

15 augusti, 2017
Recension

Superswede: en fin & känslosam hyllning till Ronnie Peterson

15 augusti, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: David E Kelley briljerar med Stephen Kings Mr Mercedes

13 augusti, 2017
Snabbguide

Dags att göra sig redo för Netflix The Defenders – detta behöver du ha sett!

12 augusti, 2017
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: Vita huset-korren Peter Baker

11 augusti, 2017
Nyhet

Woohoo! Det blir en andra säsong med gänget i GLOW

11 augusti, 2017
Analys

Disney börjar streama själv – men påverkar det Sverige?

10 augusti, 2017
Nyhet

Fares Fares & Gustaf Skarsgård klara för roller i säsong 2 av Westworld

10 augusti, 2017
Trailer

Mother! Se J-Law i första trailern för Darren Aronofskys nya thriller

9 augusti, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel