Kommentar

Akademien knyter en kvävande mingelfluga på kulturarbetare som bara vill få ekonomin att gå ihop

Det finns datum då frilansande skribenter, journalister och författare arbetar med ena ögat på klockan. När nervositeten till sist tar överhanden sitter de mest och uppdaterar stipendiefondernas hemsidor.

Situationen gäller de flesta som skriver om kultur. Om de inte tillhör den promille som har anställning eller rik familj. Vi talar inte om det, men utan dessa bidrag är bokproduktion bortom deckare nästan omöjlig. En fördjupad förkovran i kulturfältet, kanske bortom eurocentrisk filmproduktion eller bokutgivning, blir ekonomiskt omöjlig för den som har barn.

Jag växte upp i ett hem där kulturen var ett vapen i demokratins tjänst. Jag har aldrig förstått hur viktigt kulturarbete i en demokrati kan vara så beroende av mingel.

I glappet mellan stipendiedatumen finns så även Svenska Akademien. Att kultursidorna bryr sig om krisen för Akademien beror förstås på prestigen, glansen och Nobelpriset. Men Akademien är också en av de institutioner som underhåller det svenska språket. Deras pengar oljar och meckar underredet. De är inte transparenta, men utdelar även bidrag mellan de magiska fonddatumen. Deras gracer påminner om något gammalt hov, och det finns poeter och förlag i Sverige som är tacksamma och ibland beroende av dem.

Det vore ohederligt att bunta samman Akademiens icke-transparens med förbund som fördelar biblioteksersättning och statliga bidrag. Men ekosystemet hänger ihop – kulturarbetare vet vilka som sitter på pengapåsen. Det är fel att skriva att »alla« umgås på samma tillställningar. Lika fel att påstå att många inte gör det. Och varför inte, de jobbar ju inom samma sfär? Fast när samma personer fördelar livsnödvändiga medel så förstår nog de flesta att det inte är så lyckat.

Jag har aldrig förstått hur viktigt kulturarbete i en demokrati kan vara så beroende av mingel. Jag växte upp i ett hem där kulturen var ett vapen i demokratins tjänst. Så jag utgick ifrån att fri kultur var något viktigt i Sverige – ett av de där värdena de talas så varmt om idag. Men när jag väl hade utbildat mig inom ett kulturområde och hamnade i yrket insåg jag att det är andra faktorer än måttet på kunskaperna som avgör om du kan överleva. Eller ens får publicera dig.

Kritik handlar inte bara om att ha en åsikt – till exempel på basis av en identitet – utan om att på en botten av kunskap föra samtal om och med kulturen.

Sanningen om mitt yrke är att det numera sällan utvecklas på kultursidorna. Att vara disputerad filmvetare men verka i spalterna innebär att lämna anställningar och fast inkomst. Att arbeta mot inkomsten den enskild texten ger. Stipendier ska man inte sikta på om man ägnar sig åt en konstart som betraktas som lågt i kulturhierarkin. Jag har aldrig fått en stipendiekrona för mitt filmskrivande, men väl för skrivande om Centraleuropa och romer. Det senare är förstås trevligt, men det går inte att undgå att reflektera över hur statliga bidrag fördelas till just kulturen och hur den värderas. Och att det inte alltid är kunskap som står i det första rummet. Kanske är det också därför tydligt vilka som stannar i yrket: för tio år sedan fanns två professorer i dagspressens filmkritikerspalter. I dag är de noll.

Det är tragiskt: kritik handlar inte bara om att tycka och ha en åsikt – till exempel på basis av en identitet – utan om att på en botten av kunskap föra samtal om och med kulturen.

Den viktigaste vändningen på decennier, från långfilmen till tv-serien, skötte flera av oss (parallellt med dagsverket) på bloggar som TVdags föregångare Weird Science, innan kulturcheferna insåg att Netflix, HBO, Sopranos och Six feet under var en revolution. Vi bevakade ett enormt kulturellt, sociologiskt och ekonomiskt samhällsskifte – obetalt.

Det är ett demokratiproblem att människor med långa studier bakom sig, eller förkovran i form av många år i yrket, ska vara beroende av allmosor eller arbeta gratis skapar osunda relationerna till antingen PR-världen eller stipendieinstitutioner.

I mina ögon är detta just ett demokratiproblem. Att människor med långa studier bakom sig, eller förkovran i form av många år i yrket, ska vara berodende av allmosor eller arbeta gratis skapar osunda relationerna till antingen PR-världen eller stipendieinstitutioner. Det föder opportunister som mäter av hur vinden ligger. Det fostrar den tystnadskultur som många först nu påstår sig se.

Kulturminister Alice Bah Kuhnke har talat om mediernas och kulturens frihet, och att departementet ska skapa förutsättningar för detta. I ett läge där majoriteten av skribenterna är frilansare samtidigt som digitalisering ändrar hela fält kan sådant arbete inte bara rikta in sig på att stärka redaktioner. En enkel men tydlig åtgärd vore därför garanterad grundinkomst till skribenter med dokumenterad kunskap.

Det rör sig inte om fantasisummor, utan den trygghet som betalda basomkostnader innebär. För det får man idel vinster: fler som vill verka som kulturskribenter söker sig till längre studier och förkovran; friare skribenter som har råd att skriva i publikationer med ringa medel samt ett breddat utbud på sidorna. Och Akademiens betydelse kommer knappast att minska – men möjligheten till korrupta relationer gör det.

Just nu på TVdags

Klipp

Av glädje bygger man musik! Se Senegal värma upp till Ducktales-temat

25 juni, 2018
Nyhet

Canal Digital är en lysande streamingtjänst – här är TVdags bästa film- & serietips

24 juni, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alicia Silverstone! Även om American Woman har en bit kvar

24 juni, 2018
Klipp

Favoritrepris: Se Jimmy Durmaz mål som förde Sverige till VM

24 juni, 2018
Nyhet

Tiden ute för Timeless – eller kan vi få en långfilm?

22 juni, 2018
Recension

Luke Cage säsong 2: ett underbart kärleksbrev till Marvel, Harlem & Jamaica

22 juni, 2018
Streamingtips

Komedispecial på Netflix: Säg hej & hej då till Hannah Gadsby

20 juni, 2018
Lista

Listan med Luke Cages 10 mest bisarra fiender – två är med i nya säsongen!

19 juni, 2018
Nyhet

Youtube Premium här: Cobra Kai och annonsfritt Youtube för alla (som betalar)

19 juni, 2018
Nyhet

Såklart! Will Ferrell gör Eurovision-komedi för Netflix

19 juni, 2018
Nyhet

Oväntad The Walking Dead-nyhet: Shane gör comeback i säsong 9!

18 juni, 2018
Recension

På HBO: Ny säsong av välproducerade, korkade & underhållande The Affair

18 juni, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel